Sponsor Widget

sobota, 26 marca 2011

Uruchomienie ośrodka SPA - rzetelny biznes plan trudnego przedsięwzięcia

Uruchomienie dochodowego ośrodka SPA jest dużym wyzwaniem dla inwestora. Podstawą jest opracowanie spójnej koncepcji i wizji tego co docelowo chcemy uzyskać. Przy tworzeniu tej koncepcji niezbędna jest nam wiedza z branży SPA i Wellness.
Ważne jest też doświadczenie w prowadzeniu projektów budowlano remontowych. No i oczywiście wiedza finansowa, aby poprawnie oszacować rentowność przyszłego ośrodka. Przygotowanie koncepcji można powierzyć firmie consultingowej, która opracowywała tego typu projekty już wcześniej.

Uruchomienie ośrodka SPA, który będzie chętnie odwiedzany przez klientów, polecany znajomym, gdzie miło spędza się czas, który stawiany jest za wzór innym ośrodkom SPA jest dużym wyzwaniem. Ośrodek SPA, aby odniósł sukces i utrzymał wysoki standard usług musi być rentowny i przynosić regularne zyski. Bez zysków nie ma pieniędzy na utrzymanie standardu ośrodka, nie mówiąc o jego rozwoju. Nikt przecież nie będzie dokładał do biznesu w nieskończoność. Każdy biznes musi być uzasadniony ekonomicznie. Dlatego też bardzo ważna jest, podczas uruchamiania SPA faza koncepcyjno-przygotowawcza. Faza ta służy do przemyślenia całego biznesu, pozbierania w całość luźnych często pomysłów, wyceny niezbędnych nakładów, określenia ilości i cen zabiegów wykonywanych w ośrodku oraz policzeniu kosztów jego funkcjonowania. W trakcie tej fazy opracowywane są różne warianty marketingowo-organizacyjne działania ośrodka i obserwowany jest efekt ekonomiczny tych wariantów. Powinniśmy również przewidzieć zagrożenia dla naszego projektu i starać się je wyeliminować. Pamiętajmy, że na nowe przedsięwzięcia czyha dużo zagrożeń, statystyki są w tej mierze nieubłagane, a mówią one, że 80% biznesów upada w pierwszych 3 latach swojego istnienia. Otwarcie ośrodka SPA nie jest tu żadnym wyjątkiem.

Ważnym elementem fazy koncepcyjno-przygotowawczej jest opracowanie biznes planu. Biznes plan to swoista mapa drogowa mówiąca o tym: gdzie się znajdujemy, dokąd chcemy dotrzeć, co potrzebujemy w trakcie naszej podróży, jakie czyhają na nas zagrożenia.

Biznes plan SPA
Co daje nam biznes plan?

Biznes plan to istotny element przygotowań do otwarcia ośrodka SPA. Najważniejszą korzyścią dla inwestora, jaką ma on z biznes planu jest to, że napisanie go zmusza do skonkretyzowania luźnych pomysłów i koncepcji, które wcześniej "fruwały w powietrzu". Biznes nabiera cech bardziej namacalnych, mierzalnych. Tworzony jest konkretny opis, jak ma funkcjonować ośrodek, jak zbudowana ma być jego organizacja, jaki sprzęt trzeba posiadać, ilu ludzi należy zatrudnić itd. W biznes planie znaleźć powinna się również część dotycząca finansów, z której odczytać można: niezbędne nakłady inwestycyjne, poziom przychodów i kosztów, osiągane zyski, oraz jakie przepływy gotówki będą generowane przez biznes. Biznes plan powinien umożliwić inwestorowi wielokrotne powracanie do poszczególnych zagadnień swojego przedsięwzięcia, tworzenie wariantów funkcjonowania i obserwowanie, jak wpłynie to na finanse. Można także, dzięki biznes planowi, sprawdzić wrażliwość projektu na zmianę poszczególnych założeń, czyli np. o ile zmniejszy się zysk, jeżeli obniżymy cenę danego zabiegu o 20%.

Biznes plan jest wręcz niezbędny w przypadku kiedy chcemy skorzystać z finansowania zewnętrznego, jeżeli nie dysponujemy własnymi środkami pieniężnymi pozwalającymi nam na samodzielne pokrycie wszystkich wydatków inwestycyjnych. W takim przypadku instytucja kredytująca, najczęściej bank z pewnością zapyta o biznes plan.
Co powinien zawierać biznes plan?

Biznes plan ośrodka SPA powinien mieć określoną strukturę. Jednocześnie powinna być zachowana odpowiednia proporcja i szczegółowość poszczególnych części tej struktury.

Przykład struktury biznes planu dla ośrodka SPA:

I. Opis.
  • Zawiera podstawowe informacje dotyczące celu inwestycji i ram czasowych funkcjonowania projektu.
  • Określenie, co będzie wynikiem projektu ? przedstawienie koncepcji działania ośrodka.
II. Założenia makroekonomiczne.
  • Założenia dotyczące uwarunkowań zewnętrznych, które będą miały wpływ na projekt, np. wysokość odsetek bankowych
III. Plan marketingowy
  • Określenie, jaka grupa docelowa będzie naszą główną klientelą,
  • Określenie, w jaki sposób chcemy dotrzeć z informację marketingową do naszej grupy docelowej,
  • Opis konkurencji na rynku dla naszego ośrodka,
  • Analizę SWOT, czyli silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia.
IV. Sprzedaż
  • Ile planujemy sprzedać usług i w jakich cenach
V. Zakupy
  • Główni dostawcy, ceny i poziomy zapasów
VI. Nakłady inwestycyjne
  • Określenie niezbędnych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu
VII. Określenie źródeł finansowania
  • Jak będziemy finansować projekt: środki własne a kredyt, wysokość kredytu
VIII. Zatrudnienie
  • Poziom zatrudnienia niezbędny do realizacji projektu oraz wynagrodzenia
IX. Analiza ekonomiczno-finansowa
  • Rachunek wyników
  • Bilans
  • Cash Flow
  • Wskaźniki NPV, IRR, ROA, ROE, okres zwrotu
  • Koszty finansowania
Biznes plan - pisać samodzielnie, czy zlecić napisanie firmie consultingowej?
Inwestor może zlecić wykonanie biznes planu firmie consultingowej. Współpraca inwestora z firmą zewnętrzną daje bardzo dobre rezultaty. We współpracy tej łączy się pomysły i znajomość rynku przez inwestora z kompetencjami i biegłością w tworzeniu biznes planów przez konsultantów. Zlecając jednak firmie zewnętrznej opracowanie biznes planu należy być ostrożnym i zwracać uwagę, jakie posiada ona doświadczenie w pisaniu biznes planów dla branży SPA.
Firma consultingowa, która ma na koncie dużą ilość biznes planów, ale w sferze produkcja-przemysł raczej nie wniesie wartości dodanej do biznes planu SPA. Biznes plan w takim wydaniu ograniczy się do spisania wiedzy inwestora i stworzenia projekcji finansowej na bazie założeń inwestora. Inwestor powinien zatem poszukiwać firmy consultingowej, która w branży SPA posiada już zrealizowane biznes plany.
Z własnego doświadczenia mogę stwierdzić, że firma consultingowa powinna przygotowywać się do napisania biznes planu dla ośrodka SPA około 1 roku. W zakres przygotowań wchodzą; wywiady z menedżerami, którzy otwierali ośrodki SPA, spotkania i rozmowy z menedżerami prowadzącymi ośrodki SPA, wizyty w ośrodkach SPA w charakterze klienta, uczestnictwo w targach branżowych, czytanie fachowych gazet i czasopism dotyczących branży Wellness&SPA itp.

Nie szczędźmy wysiłków, ani pieniędzy na etapie przygotowawczym, pamiętając o tym, że 80% biznesów zamyka się przed ukończeniem 3 roku. Kiedy już uruchomimy nasz wymarzony ośrodek SPA, wówczas i ten wcześniejszy wysiłek, i zaangażowane pieniądze zwrócą się nam wielokrotnie.
--
Stopka
Rafał Mytych - partner zarządzający sgm consulting

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz